Newsletter

RO  EN

Industria 4.0 și mașinile viitorului, 

capabile de o producție inteligentă, 

just-in-time


Producția s-a inversat în ultimii zece ani - nu mai dictează mașina ce produse se vând, ci produsele sunt cele care dau formă tehnologiei, consideră Massimo Gnoli, area manager la SCM GROUP, responsabil pentru piețele din Europa de Est, statele baltice și mediteraneene. Acum avem de-a face cu o producție inteligentă, flexibilă, dar capabilă să livreze și cantitate. Industria 4.0, încotro? Ne răspunde Massimo Gnoli, prezent la târgul expoDESIGNwood Brașov 2017.

1. Sunteți pentru prima oară în România?

Nu, vin de trei, patru ori pe an: la BIFE, la Expowood, dar și la clienți. Am preluat piața din România acum doi ani, în martie 2015, iar atunci am venit aici pentru prima dată și am vizitat clienți în toată țara. România este o țară mare cu multe oportunități.

2. Ce opinie aveți despre târgul expoDESIGNwood de la Brașov?

expoDESIGNwood reprezintă o bună oportunitate pentru a arăta tehnologii și soluțiile pe care le oferă acestea. Am adus aici, la expoDESIGNwood, cele mai noi tehnologii, iar ideea este să continuăm acest lucru, să împingem piața să evolueze. Nu există limită pentru perfecționare! Suntem prezenți, participăm alături de Florin Horlaci la această expoziție în ideea de a o face și mai importantă pentru regiunea Transilvaniei. Pentru zona de sud avem Bucureștiul, dar uneori e dificil să aducem acolo oameni din zona de nord. Brașovul are o poziție strategică din punct de vedere logistic, fiind accesibil firmelor.

3. Ați prezentat la expoDESIGNwood, în premieră, cea mai nouă tehnologie a grupului SCM. De ce ați luat această decizie?


expoDESIGNwood este primul eveniment la care aducem această mașină, AuthoR-Evolution. A fost prezentată doar la Rimini, în cadrul unui open-house organizat de companie, la sfârșitul lunii ianuarie, iar acum, la nici două luni distanță, am adus-o în România. Ideea este să dăm un imbold pieței românești, prin faptul că suntem prezenți aici, la acest eveniment, cu cea mai nouă tehnologie disponibilă. Acest lucru înseamnă că pentru noi piața din România este importantă și că avem grijă de ea. 
Și ca să vă faceți o idee despre ce a însemnat pentru noi să aducem această mașină în România, la expoDESIGNwood, compania noastră a refuzat alte două târguri similare ce aveau loc pe parcursul acestei săptămâni în Brazilia și Rusia. Iar noi am ales România ca să prezentăm cel mai nou model. 
În ciuda faptului că vânzările au fost mai slabe față de alte perioade, noi credem că România este o piață care poate aduce rezultate și de aceea suntem prezenți aici. Ultimul an și jumătate nu a fost prea productiv, am făcut multe oferte, am muncit mult, dar nu s-au concretizat prea multe vânzări efective. Acum așteptăm rezultatele acestei munci și vrem din nou să-i mulțumim lui Florin care și-a dat tot interesul pentru compania noastră. Suntem optimiști în privința viitorului apropiat.

4. Care este strategia companiei dvs. pentru piața românească?

Suntem încrezători și știm că în România sunt companii mari care au fabrici ce se dezvoltă. Să nu uităm faptul că România este în primele zece țări exportatoare în Uniunea Europeană, ceea ce înseamnă că este importantă pentru noi din punct de vedere al productivității, al volumelor din producție. Așadar avem flexibilitate, dar și cantitate. Este o piață cu multe oportunități.

5. Care este specificul pieței românești, văzută din afară?

Piața este mixtă, dar într-un sens bun pentru că aici poți găsi de toate pentru toată tehnologia pe care o reprezentăm, producători de mobilier pentru bucătării, băi, dar și de canapele, totodată găsești și reprezentanți în prelucrarea primară. Grupul SCM este cel mai diversificat din lume, acoperind o gamă largă de tehnologii, începând de la mașinile clasice, standard pentru micile ateliere și până la utilaje mari pentru fabrici cu producție integrată: mobilier, ferestre, uși, ferestre, parchet, case din lemn. Suntem implicați în crearea de materiale inovative – avem linii de procesare și pentru alte materiale. Oferim soluții  diversificate.

6. Care este tendința acum pe piață?

Tendința este mutarea de la producția de masă către producția personalizată. Asta înseamnă că, dacă în trecut aveam linii de producție cu serii mari,  ce realizau un produs standardizat, acum, indiferent de cantitate, trebuie să luăm în calcul și flexibilitatea, adică producție personalizată. Acest lucru cere ca fabrica să fie pregătită, să aibă tehnologia potrivită care să-i asigure flexibilitate, dar și un anumit nivel de cantitate, necesară în productivitate. Putem avea serii mari, dar nu ca înainte, producție standardizată, ci producție flexibilă. 

7. Deci tehnologia s-a schimbat și ea?

Exact. Din această cauză ne-am obișnuit să spunem doar lotul 0, adică fiecare piesă este diferită de cealaltă. Trebuie să fim pregătiți pentru asta, să oferim soluții indiferent de cantitate. Un mic producător face o bucătărie pe zi, dar în același timp poate face sute. Într-o singură companie poți găsi de toate, pentru fiecare tip de client, pentru fiecare tip de piesă. 

8. Cât de dificil a fost pentru SCM să creeze tehnologii ținând cont de atât de multe variabile?

Atât pentru noi, la fel ca și pentru clienții noștri, ceea ce este important este organizarea din spatele producției. Noi urmăm conceputul „just in time”. Ce înseamnă asta? Organizăm linia noastră de producție din fabrică în așa fel încât să ținem cont de comenzile pe care le avem. Punem accent pe flexibilitate și în interiorul fabricii noastre pentru a satisface toate nevoile. Suntem pregătiți pentru orice. 
Înainte produsul era pe primul loc, vând ceea ce pot să produc. Acum se pune accent pe piață. Avem de-a face cu industria 4.0 unde totul este automatizat. Nu mai începem de la cum programăm o mașină, ci de ce are nevoie clientul. Trendul s-a inversat, de la produs la mașină. Clienții noștri cer din ce în ce mai mult soluții integrate. Trebuie să fim pregătiți pentru asta. Nu vindem doar o mașină, ci tot conceptul de producție, dăm o soluție. 
Suntem obișnuiți să auzim asta, ca totul să fie integrat, să reorganizezi producția și s-o optimizezi. Oamenii angajați de care nu mai ai nevoie la mașini îi poți duce la asamblare. Astfel se reduc costurile, timpul de mașină și de instalare. Poți fi foarte inteligent. Trebuie doar să găsești calea potrivită pentru a maximiza rezultatele prin reducerea costurilor - producție just-in-time, adică reduci stocurile și banii investiți care altfel sunt blocați. Nu mai ai nevoie de depozitarea materiilor prime, a produselor finite. Lucrezi pe comandă, nu faci în plus. Am ajuns să lucrăm tot mai inteligent! Aceasta nu este o chestiune de a reduce, ci de a optimiza și de a crește oportunitățile. Dacă ești mai inteligent și mai rapid în producție și în instalare, obții mai multe oportunități, adică mai devreme sau mai târziu va trebui să angajezi mai mulți oameni pentru că îți mărești producția. În final, este o modalitate de a ajuta oamenii, pentru a le face viața mai ușoară.

9. Se tot spune că pe măsură ce tehnologia avansează, va înlocui forța de muncă. Sunteți de acord cu asta?


Nu e deloc așa! Dacă vrei, mâna de lucru și tehnologia sunt două fețe ale aceleiași monede, ele trebuie să meargă împreună. Dacă nu știi cum să prelucrezi lemnul, nu ai nici tehnologie. Așadar, tehnologia este în serviciul companiei, ajută operatorul să facă producția mai ușoară.

10. Cum este piața Italiei, comparativ cu piața României?

În Italia, multe concepte de producție sunt legate de design, acesta are un impact puternic, e foarte important. Conceptul de producție poate fi la fel peste tot, iar tendința pe care am observat-o pe piața din  România arată că tot mai multe companii încep să pună accent pe  design. 

11. Dar nu e greu să creezi o mașină care să urmeze ideile designerilor?

Da, dar tehnologia de acum îi lasă pe producători să facă ce produse vor ei. Sunt liberi să urmeze ideile și proiectele inovative ale designerilor și arhitecților.

12. Chiar și târgul nostru se numește de anul acesta expoDESIGNwood. Ceea ce arată importanța pe care o capătă acest concept.

Exact! Acesta este trendul!

13. Dar ce diferențe există între cele două piețe?

Există aici, în România, un trend de retehnologizare pentru a îmbunătăți flexibilitatea. Iar acesta este un lucru bun.

14. Ați susținut în cadrul târgului expoDEsignwood o prezentare în sala de conferințe. Pe ce v-ați focusat?

Pe tehnologia de tip „nesting” care devine din ce în ce mai folositoare din punct de vedere logistic. Este o soluție inteligentă pentru că poți reduce costurile, spațiul, manevrabilitatea. Ideea este de a produce la comandă, fiecare piesă este diferită de alta, adică flexibilitate. Noi putem comercializa o mașină ca atare sau un întreg flux, o soluție integrată. 
De fapt, am pornit de la un vis: cum pot câștiga timp? Ideea este că nu avem timp, în realitate pierdem mult timp și atunci cum îl putem reorganiza? Cum ar fi ca pe viitor, fiecare să își poate desena mobila de acasă, stând pe canapea, folosind un software simplu, iar apoi trebuie doar să trimită proiectul unei fabrici care îi va livra ulterior mobila.
Acum 15-20 de ani și un laptop sau un smartphone era un vis. Atunci, hai să fim pregătiți! Genul acesta de producție se poate întâmpla oricând. Dar pentru asta sofware-ul este o componentă importantă.
Sunt pe piață mai multe software integrate, avem și noi propriul program – un soft de procesare care te ajută să monitorizezi fluxul de lucrul și poate fi integrat cu programul companiei. Este fundamental pentru că fără un software puternic, care să integreze toată producția, nu se poate! Industria 4.0 nu se poate face fără software. 
Materia primă intră pe o parte, iar pe cealaltă ies produsele deja etichetate. Producția integrată înseamnă că reduci timpii morți și totodată reduci riscul de distrugere pentru că piesele nu mai sunt manevrate așa de mult, totul făcându-se automat.

15. În final, ce vă place cel mai mult la România?

România crește, tot mai repede, într-un sens bun. Spațiul începe să fie optimizat, am văzut  că agricultura este importantă și tehnologizată. România investește mult, în tot: construcții, agricultură, mobilă. Este o țară mare unde mai sunt multe de făcut, iar de aici reies și multe oportunități. Și cum să uit de mâncarea românească, îmi plac mai ales micii și vinul. 


Organizator
S.C. Imageline srl, Odorheiu Secuiesc,
Nr. reg.Com.: J19/21/2002, C.F. RO14415709
www.imageline.ro , www.intarzia.ro, www.infowood.ro, www.revistacastor.ro, www.expowood.ro